PL  |  EN
Log in / Register For service providers

Search a service provider

Search by date:
Reklama w działalności i salonie beauty: jak określić grupy docelowe?

Reklama w działalności i salonie beauty: jak określić grupy docelowe?

Jak badać i wykorzystywać grupy docelowe w reklamie działalności beauty?

Reklama biznesu beauty od podstaw – czyli od czego zacząć, by działać skutecznie?

Jak podkreślamy w naszych materiałach, badania pokazują, że branża beauty rośnie – co z jednej strony oznacza, że wciąż jest jeszcze w niej miejsce na nowe biznesy, z drugiej zaś, że każdego dnia mierzycie się z ogromną konkurencją. O ile stosunkowo świeże czy niszowe specjalizacje, jak trycholog czy podolog nie zdążyły jeszcze nasycić rynku, to w kwestii fryzjerów, manikiurzystek, makijażystek, kosmetyczek i kosmetolożek sprawa wygląda mniej różowo. Tak – konkurencja jest ogromna, ale uspokajamy: zapotrzebowanie również, nawet jeżeli w branży zdarzają się chwilowe przestoje.

Jak pozyskiwać nowych klientów? Wyróżniając się na tle konkurencji, m.in. właśnie poprzez działania reklamowe, które powinny być uporządkowane, przemyślane, celowe (czyli nie „robimy bo robimy”, ale „robimy dla określonego efektu”), profesjonalne, tzn. wykorzystujące wysokiej jakości teksty i grafiki. Czy potrzebujecie do tego agencji albo specjalisty? Niekoniecznie, chociaż w dużym biznesie takie wsparcie z pewnością się przyda. Jednak mnogość narzędzi, nawet bezpłatnych, sprawia, że wiele materiałów i działań możecie przygotować zupełnie sami! Czym się jednak kierować w kreacji? Tu przechodzimy do meritum – potrzebami Waszych grup docelowych!

 

Co to jest grupa docelowa?

Grupa docelowa to po prostu osoby, które są Waszymi klientami – lub potencjalnie mogą się nimi stać. Brzmi banalnie, co? W praktyce wcale nie jest to takie proste!

Aby naprawdę wykorzystywać wiedzę o swoich grupach docelowych, nie wystarczy wiedzieć, że to np. kobiety dla usług manicure. Pogłębione informacje na ich temat pozwalają lepiej dopasowywać komunikację, ofertę czy promocje w działalności beauty.

Co warto wiedzieć na temat grupy docelowej – z perspektywy działalności health & beauty?

  • W jakim wieku są to osoby: raczej młode, a może w wieku średnim? Dzieci? W przypadku fryzjerów i wizażystek odpowiedź wcale nie będzie taka prosta!
  • To kobiety czy mężczyźni?
  • Na jakie usługi stawiają: czy ważna jest dla nich korzystna cena, a może bardziej skupiają się na wysokiej jakości wykorzystywanych materiałów?
  • Jak pracują: w korporacji, wykonują tzw. wolny zawód, czy to raczej kadra managerska czy tzw. „szeregowi” pracownicy? Czy ich praca pozwala na lekką dozę szaleństwa, czy zdecydowanie wymusza zachowawczość? W jakich godzinach pracują?
  • Jak spędzają wolny czas? Na mieście? Z rodziną?
  • Jakie mają podejście do wakacji: czy podróżują raz czy dwa razy do roku? A może częściej? To rodzinne wakacje czy egzotyczne wypady z drugą połową czy znajomymi?
  • Z jakich mediów społecznościowych korzystają?
  • Po jaką prasę sięgają?
  • To będzie najtrudniejsze: czy są jakieś wartości, które są im szczególnie bliskie? To może być ekologia, siostrzeństwo… Opcji jest naprawdę wiele!

To wszystko jest naprawdę ważne – Twoja grupa docelowa powinna definiować zakres Twoich usług, cennik i sposób, w jaki się komunikujesz!

Twoje działania powinny być dostosowane do potrzeb grup docelowych i odpowiadać na ich oczekiwania. Grup może być kilka, ale inne rzeczy będą interesujące dla młodych mam, a inne dla studentek i dwudziestolatek. 

Jak badać grupy docelowe?

W dużych firmach badania grup docelowych realizuje się przy pomocy specjalnych agencji, mających możliwość zebrać wiele osób, które następnie poddawane są wywiadom lub ankietowaniu. W małym biznesie nie masz jednak takiej możliwości… Ale głowa do góry – wartościowych informacji w Twoim zasięgu jest więcej, niż mogłoby się wydawać!

Od czego zacząć? Z pewnością od obserwacji! Jeżeli prowadzisz już salon beauty czy mobilną działalność, zadanie nie jest trudne. Zastanów się, co wiesz już o swoich klientkach i klientach i spisz to na kartce, odpowiednio porządkując informacje. W sytuacji, kiedy dopiero startujesz – dobrym punktem wyjścia będzie zastanowienie się nad lokalizacją salonu. Zagłębie biurowe? Ok – w takim razie pewnie czeka Cię klient biznesowy, korporacyjny. Nowe osiedle, chętnie wybierane przez rodziny? Szykuj się na młode mamy, które będą zabiegane, ale dla których każda wizyta będzie jak zbawienie! Jeżeli dopiero „odpalasz” działalność mobilną, to te grupy docelowe zależą w dużej mierze od Ciebie: Twoich materiałów, szkoleń, cennika i sposobu komunikacji. Stawiasz na szalone stylizacje, krzykliwe, kolorowe rozwiązania, kochasz TikToka? Nie ściągniesz w takim razie pań, które na co dzień muszą nosić garsonki. I odwrotnie!

Kolejny sposób dla Ciebie to… wywiady. Czyli po prostu rozmowy – wypytuj Twoje klientki i klientów o różne aspekty ich życia. Może nie o wszystkie, bo dla wielu osób niektóre tematy mogą być zbyt osobiste, ale z pewnością dobrym pytaniem na start będzie „Jak do mnie trafiłaś/eś?”.

Skoro jesteśmy przy ankietach, pamiętaj, że z tego formatu możesz skorzystać też w mediach społecznościowych. Zadawanie pytań, szczególnie zamkniętych (Wolisz A czy B? Tak czy nie?) to przy okazji świetny sposób na aktywizację Twoich obserwatorów, a więc narzędzie zwiększania zasięgów!

Bardzo pomocne może okazać się również podpatrzenie, co robi konkurencja, jakich klientów ściąga. Zwłaszcza, jeżeli mierzysz się z kimś, kto ma już ugruntowaną pozycję w branży. Oczywiście, nie chodzi tu o wartowanie pod salonem… Zacznij od przejrzenia followersów na Insta!

 

Jakimi kanałami docierać do grup docelowych?

Odpowiedź jest prosta: takimi, w jakich złapiesz Twoich odbiorców! Jeżeli wiesz, że Twoje klientki chętnie korzystają z Facebooka i są członkami grup poświęconych nowym trendom, staraj się publikować tam co jakiś czas zdjęcia z Twoich realizacji. Zadbaj też o regularne postowanie i zachęcaj Twoich gości do polubienia Twojej strony. Klienci wolą Instagram? W takim razie skup się na tym kanale. Często robią zakupy na miejscowym eko-bazarku? Może w takim razie warto zainwestować w ulotki promujące Twój biznes.

Jest jednak jeden aspekt, o którym nie możesz zapomnieć – czyli strona internetowa! Nie chodzi o rozbudowany, kosztowny serwis, ale o miejsce, gdzie Twoi potencjalni klienci znajdą wszystkie kluczowe informacje na Twój temat, takie jak:

  • Zdjęcia z Twoich realizacji
  • Zakres usług wraz z cennikiem
  • Kalendarz rezerwacji online
  • Opinie

To 4 rzeczy, których współczesny klient branży beauty naprawdę oczekuje! A dlaczego musi być to online? Bo poszukuje on specjalisty właśnie w sieci. W odpowiedzi na te potrzeby powstała KUUMA.pl – jedyny w Polsce portal branży beauty skierowany do małych salonów i usługodawców. Z nami zaczniesz korzystać ze wszystkich tych narzędzi łatwo i szybko – a teraz funkcjonalności przetestujesz aż przez pół roku za darmo! Sprawdź!

 

Jak wykorzystywać grupy docelowe w komunikacji… i nie tylko?

Świadomość grup docelowych pomoże Ci w codziennej pracy i zwiększaniu obrotów w działalności – w różnych aspektach. Po pierwsze, zaczniesz lepiej projektować i wyceniać swoje usługi. Może okaże się, że niektóre pozycje z Twojej oferty są zupełnie niepotrzebne, bo np. Twój klient to młode mamy, które nigdy nie zdecydują się na żelowe paznokcie, za to wymyślne (i trwałe!) hybrydy to dla nich strzał w dziesiątkę? Kolejna kwestia to cennik – a co za tym idzie, materiały, na których pracujesz. Cóż z tego, że sięgasz po rozwiązania „z górnej półki”, jeżeli Twoich klientów na to nie stać? Albo z drugiej strony: masz niskie ceny, ale mimo to nikt nie decyduje się na wizytę? Może są za niskie i nie budzą zaufania w Twoje grupie docelowej.

Wiedza na temat grup docelowych pozwoli Ci także lepiej planować promocje i akcje specjalne skierowane do klientów. Dla jednych 10% rabatu będzie wystarczającym bodźcem, inni mogą woleć pieczątki lojalnościowe, a jeszcze inni system poleceniowy. Dostosowując Twoje rabaty do ich potrzeb, skłonisz ich do częstszych odwiedzić i „odsiejesz” łowców promocji, którzy nigdy do Ciebie nie wrócą. Pamiętaj, że dla wielu osób to nie rabat będzie czymś atrakcyjnym, ale poczucie udziału w czymś ekskluzywnym. Wprowadzasz jakąś nowość, która póki co jest niszowa na rynku? Zaproś Twoje wybrane klientki na zabieg testowy – ich opinie i recenzje przydadzą Ci się podczas dalszych działań marketingowych, a Panie będą zachwycone, że zostały wybrane.

O wyborze kanałów komunikacji już wspominaliśmy, ale to nie wszystko. To właśnie grupa docelowa powinna być decydująca dla:

  • Tego, co komunikujesz. Jest taka tendencja, że salony fryzjerskie reklamują się przez zdjęcia stylizacji fryzur pań… A tymczasem głównym klientem wielu z nich są panowie. Chociaż na długich kobiecych włosach znacznie łatwiej pokazać spektakularną metamorfozę, pominięcie panów z perspektywy skuteczności komunikacji marketingowej to po prostu błąd.
  • Tego, jak się komunikujesz: jakie zdjęcia, kolory, dekoracje, banery wybierasz. Kochasz stylistykę retro? A może róż to Twój ulubiony kolor? Ok, ale pamiętaj, że musi być również lubiany przez Twoich klientów!
  • Tego, kiedy się komunikujesz. Jeżeli Twoi klienci czy klientki to tzw. „korpoludki”, właściwe godziny dla Ciebie to tzw. „pora lunchowa” lub wieczór. Wiesz, że mają dzieci w wieku szkolnym? Zapomnij, że 1 września będą myśleć o nowej fryzurze czy paznokciach dla siebie. A może kochają zimowe wakacje pod palmami? W takim razie przed feriami postaw na reklamę zabiegowych must have przed urlopem.

Czy grupa docelowa musi być jedna?

To niestety nie jest takie proste. Nie staraj się za wszelką cenę „wrzucać” wszystkich Twoich klientek do jednego worka i udowadniać, że wiele je łączy. Opracuj najczęstsze typy gości – i do nich skieruj swoją komunikację, dbając o to, by dla każdej z grup znalazło się coś ciekawego.

 

Rozwiń swój biznes z Kuuma.pl

Comments

    This entry doesn't have any comments yet

Login to add comments!

Login to rate entry