PL  |  EN
Zaloguj / Zarejestruj Dla usługodawców

Wyszukaj Usługodawcę

Jak wyszło?

Jak wyszło?

Kontynuując poruszony w poprzednim wpisie temat „36 - czyli cyfrowa ulotność kontra analogowe emocje” chciałabym skupić się na paru wskazówkach dotyczących początków przygody z fotografią analogową. Myślę, że dzięki tym radom rozwieję wszelkiego rodzaju wątpliwości i bez obaw będziecie w stanie dokonać pierwszych prób oraz cieszyć się uzyskanym efektem.

Jak zacząć swoją przygodę z fotografią analogową?

Wiele osób mimo częstego posiadania aparatów analogowych obawia się pierwszych prób z nim związanych. Głównymi powodami jaki wskazują jest niepewność co do prawidłowego funkcjonowania aparatu, brak znajomości poszczególnych jego funkcji, nieznajomość lokalizacji, w których możliwy jest zakup kliszy, wywołanie czy też duże zaplecze techniczne.

O fotografii analogowej - jak zacząć?

Gdzie wywołać klisze?

Mimo, że jest to obecnie mało powszechna technika robienia zdjęć jesteśmy w stanie bez większego zaplecza technicznego wywołać skończony materiał. Wciąż istnieje wiele punktów, z których z łatwością możemy skorzystać. Należy udać się do punktu fotograficznego, czy sklepu ze sprzętem fotograficznym w celu wywołania negatywu i odbitek na papierze. Przykładem może być warszawski sklep „Czarno-Białe”, gdzie przemiła obsługa wykona zdjęcia specjalnie z myślą o Was. Znają się bardzo dobrze na sprzęcie i zawsze potrafią coś doradzić.

Od jakiej kliszy powinniśmy zacząć?

Ja osobiście lubię klisze czarno-białe firmy Kodak Tri-X 400/36 lub Ilford Delta 400/36. Jestem fanką dużego ziarna i niewielkiej doskonałości. Są to klisze światłoczułe i dobrze odnajdują się przy zmiennych warunkach oświetlenia.

O fotografii analogowej - jak zacząć?

O fotografii analogowej - jak zacząć?

Do pracy z fotografią kolorową zalecam na początek najtańszą kliszę Kodak Film Color Plus 200/36. Ma ona bardzo ciepłe kolory w przeciwieństwie do bardzo chłodnych kolorów kliszy Fuji Color 200/36.

Przy doborze kliszy musimy zwrócić uwagę przede wszystkim na warunki otoczenia (światło dzienne, światło sztuczne), czy charakter przestrzeni (studio fotograficzne, przestrzeń miejska, itp.) w której zamierzamy fotografować. Dodatkowo każda klisza ma swoje indywidualne parametry techniczne, przeznaczenie i styl, której wybór najczęściej determinuje nasza estetyka i wizualne oczekiwania.

Fotografia w kolorze czy w czarno-bieli? 

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem kliszy pomiędzy kolorem lub czarno-bielą musisz najpierw określić charakter i cel swoich fotografii. Jeśli planujesz robić zdjęcia w miejscu, w którym spodziewasz się rozmaitych widoków, krajobrazów, fascynujących  kolorów np. zachodów słońca, zdecydowanie Twoją uwagę bardziej przyciągnie kolor.

Fotografia w kolorze czy czarno - biała?

Z drugiej strony jeśli w tych krajobrazach poszukujesz formy, kształtów, ciekawych struktur może zdarzyć się tak, ze wybierzesz fotografie czarno-białe. Fotografia kolorowa ma swoich wielbicieli i daje szerokie spektrum możliwości. Uzupełnia obraz o bardzo dużą dawkę informacji i pozwala bawić się kompozycją barw. Pomimo zamiłowania do monochromatycznej estetyki często chwytam za kolorowe klisze np. w okresie wakacyjnym i wyjazdów z przyjaciółmi.

O fotografii czarno - białej

Od czego zależy nasza decyzja?

Z doświadczenia i rozmów z innymi fotografami wynika, że częściej chwytają za klisze czarno-białe, gdy w  grę wchodzi chęć zaprezentowana silnych emocji, charakteru, relacji pomiędzy ludźmi itp. Często motywowani momentem i chęcią uwiecznienia silnych emocji, który trwa krótki ułamek sekundy, zapominają o kolorze i tracą nad nim kontrolę. W tym przypadku argumentacja swojego wyboru, która dotyczy głównie odwracaniu przez kolor uwagi od najważniejszej informacji na zdjęciu jest jak najbardziej słuszna.

Fotografia w kolorze czy czarno - biała?

Jeśli kolor ma być głównym elementem i podmiotem zdjęcia z pewnością odrzucimy monochromatyczne klisze. Będziemy bawić się barwnymi kompozycjami i zwracać szerszą uwagę na całe otoczenie i przestrzeń fotografii. W tej sytuacji musimy być czujni, gdyż kolor będzie głównym czynnikiem wpływającym na ocenę i jakość zrobionego zdjęcia. 

Bardzo ważną umiejętnością w fotografii jest prawidłowe dobranie charakteru zdjęcia, który znacząco wpływa na odbiór i może zmienić jego znaczenie. Świadome ograniczenie ilości informacji na korzyść innej w przypadku fotografii czarno-białej rozumiemy poprzez kolor. W analogiczny sposób będziemy myśleć o zdjęciach w kolorze, rezygnując z czarno-bieli, gdyż utrata informacji jest równie problematyczna jak jej nadmiar.

Chciałabym podzielić się faktem iż w moim przypadku decyzja o rodzaju kliszy przyszła wraz z doświadczeniem. Po wielu próbach zauważamy co nam sprawia największą satysfakcję i w jaką stronę kształtuje się nasze oko – estetyka. Wszystko to kwestia prób i błędów, lecz najważniejsze jest, by nie ograniczać swojej kreatywności i ciekawości oraz nie tkwić w podziale na fotograf koloru, czy fotograf czarno-bieli.

Jak wyszło?

Uśmiech na naszych twarzach odzwierciedla radość naszych serc. Nawet nieidealnie dobrany kadr nie jest w stanie konkurować z naszymi emocjami i wpłynąć na ocenę jakości danej fotografii. Zdjęcie wykonane aparatem analogowym w kolorze czy w czarno-bieli ma ogromną jakość i niezwykłą wartość. Dla zagorzałych wielbicieli fotografii cyfrowej, czy fanów wielorakiej obróbki i modyfikacji istotnym udogodnieniem jest możliwość wykonania skanów naszych klisz i zapisania ich w pamięci naszego komputera. Ja osobiście wywołuje swoje odbitki na papierze błyszczącym w formacie 10x15cm. Stanowią one część fotograficznego albumu jak również formę niezwykłego prezentu dla bliskich.

Autor: Natalia Pośnik