PL  |  EN
Zaloguj / Zarejestruj Dla usługodawców

Wyszukaj Usługodawcę

Wyszukaj po dacie:
Jak napisać biznesplan?

Jak napisać biznesplan?

Pomysł na własny biznes to dopiero początek. Nawet jeśli nasza nowa firma wydaje się być genialna, nie uda nam się jej poprowadzić bez odpowiedniego planu. Zaraz po tym jak w naszej głowie zrodzi się coś na postać wizji, czy biznesowego objawienia powinniśmy wziąć do ręki kartkę i długopis (albo bardziej nowocześnie – laptopa) i spisać kilka ważnych kwestii.

Po co mi biznesplan?

Pamiętajcie, że każda firma chce działać na rynku jak najdłużej. Żeby to osiągnąć nie wystarczy dawać z siebie wszystkiego i ciągle podkreślać, że nasz produkt jest najlepszy. Tu potrzeba czegoś więcej. Planując wszystkie działania, spisując najważniejsze myśli i określając główne cele, mamy dużo większą szansę na odniesienie sukcesu. Biznesplan to dokument, który pozwala nam usystematyzować działanie firmy.

Wiele osób jednak obawia się napisania własnego biznesplanu. Często nie wiemy jak się do tego zabrać ani na co zwrócić uwagę. Tak naprawdę powinien on być dostosowany do naszych potrzeb i zawierać informacje istotne dla naszego przedsiębiorstwa. Bazowa struktura biznesplanu jest bardzo prosta.

Krok pierwszy: STRESZCZENIE

Niektórzy umieszczają je na początku, inni na końcu biznesplanu. Nie ma to znaczenia. Najważniejsza jest  treść. W streszczeniu bardzo dokładnie opisujemy naszą firmę. Pamiętamy o:

- nazwie,

- głównych celach,

- misji,

- klientach docelowych,

- cenach,

- sposobach dystrybucji,

- planowanych zyskach!

Brzmi trochę strasznie, ale jeśli już wiemy na czym ma polegać nasza praca, nie powinniśmy mieć problemów z napisaniem tych kilku zdań. Warto pamiętać, że streszczenie nie może być za długie ani zbyt lakoniczne. W średniej długości tekście musimy zawrzeć absolutnie najważniejsze informacje, bez zbędnych dopowiedzeń. Wyobraźmy sobie, że osoba która to przeczyta będzie musiała dowiedzieć się o nas możliwie najwięcej w bardzo krótkim czasie.

Krok drugi: OPIS DZIAŁANIA

Tym razem możemy napisać kilka słów więcej. Jedną z ważniejszych części biznesplanu jest dokładny opis oferowanych przez nas usług. Musimy podkreślić ich innowacyjność, wykazać jak wyróżniają się na tle konkurencji. W tym punkcie nie można zapomnieć o całej drodze dystrybucji oraz opisaniu klienta końcowego. Jeśli do wykonywania naszej usługi niezbędna jest pomoc osób trzecich, również powinniśmy o tym wspomnieć.

Do gry wchodzą tu także finanse. Musimy oszacować ile kosztuje nas pojedyncza usługa i za ile możemy ją później sprzedać. Warto założyć sobie także miesięczne przychody. Zwróćmy jednak uwagę na to, by były one realne. Zbyt optymistyczne podejście do tego zagadnienia, wbrew pozorom może szybko podciąć nam skrzydła.

Krok trzeci: W GRUPIE RAŹNIEJ!

Za każdą firmą stoi jej pomysłodawca. W tym miejscu, powinniśmy napisać o… sobie! Jeśli prowadzimy działalność samodzielnie, napiszmy o swoim doświadczeniu, kwalifikacjach itd. Pamiętajmy jednak, że nawet jednoosobowe firmy, często zatrudniają bądź współpracują z innymi. Mamy tu na myśli na przykład specjalistów od reklamy, czy księgową.

Krok czwarty: TRZYMAĆ RĘKĘ NA PULSIE!

Konkurencja nigdy nie śpi. To zasada stara jak świat. Zakładając swoją działalność powinniśmy o tym pamiętać. W biznesplanie znajduje się specjalne miejsce na analizę konkurencji i rynku.  Oczywiście sprawia nam ono  najwięcej problemów, ale stanowi doskonałą podkładkę pod dalsze działania. Na początku zastanówmy się jakie firmy zaliczymy do konkurencji, a następnie sprawdźmy na ich temat wszystkie, dostępne informacje. Obecnie sprawa jest bardzo ułatwiona – jeśli wykorzystamy Internet, poszukiwania nie będą trwać zbyt długo.

Krok piąty: POKAZAĆ SIĘ ŚWIATU

Niektórzy traktują marketing po macoszemu. Należy jednak zwrócić na niego szczególna uwagę. Nawet najlepszy produkt nie obroni się sam. Trzeba o nim mówić, promować go, prezentować. To wszystko będziemy mogli osiągnąć dzięki reklamie. Marketing spełnia jeszcze jedną funkcję – pozwala być bliżej klienta. Komunikacja jednostronna już dawno się zakończyła, teraz z wykorzystaniem niektórych kanałów, spokojnie możemy prowadzić niemal nieustanny dialog z konsumentem. 

Nie będziemy Was oszukiwać – biznesplanu nie można napisać w jeden wieczór. Ale jak to mówią „nie od razu Rzym zbudowano”! Czas, który poświęcimy na przygotowanie tego dokumentu z pewnością zaowocuje w przyszłości. 

Komentarze

    Ten wpis na blogu nie ma jeszcze komentarzy

Zaloguj się by dodawać komentarze!

Zaloguj się by ocenić wpis