PL  |  EN
Zaloguj / Zarejestruj Dla usługodawców

Wyszukaj Usługodawcę

Jak Cię widzą, tak Ci płacą

Jak Cię widzą, tak Ci płacą

W sferze zawodowej wielkie znaczenie dla odbioru naszej osoby, zaraz obok kompetencji, ma wygląd i komunikat jaki poprzez niego wysyłamy otoczeniu. Bez znaczenia jest fakt czy wybierasz się na pierwszą w życiu rozmowę o pracę, walczysz o awans czy też jesteś szefową we własnej firmie. Każda z tych ról wymaga od Ciebie prezentowania wiedzy i profesjonalizmu na wysokim poziomie, a także w pewnym sensie „sprzedania” ich konkretnemu odbiorcy. Poza przygotowaniem merytorycznym musisz zadbać także o tak pozornie prozaiczną kwestie jaką jest Twój wygląd. Nawet jeśli na co dzień nie przywiązujesz do niego zbyt dużej wagi, jesteś fanką wyciągniętych dresów i sportowych butów, w czasie pracy powinnaś się dostosować i zmienić styl na klasyczny i elegancki.

Dlaczego?

Relacje biznesowe rządzą się własnymi prawami. Nigdy nie wiesz kiedy nadarzy się okazja by móc zaprezentować swoje umiejętności przed szerszym gronem odbiorców, przeprowadzić prezentację czy rozmowę w cztery oczy z szefem na temat ważnego projektu. Ważne by Twój strój był zawsze adekwatny do sytuacji, dodawał Ci siły i pewności siebie. Staraj się wyglądać dobrze każdego dnia w pracy, dbaj o estetykę stroju, nie pozwalaj sobie na nieumyte włosy, niezadbane paznokcie czy brak makijażu. Nie musisz się przesadnie stroić, bądź po prostu elegancką, zadbaną kobietą.

To, jak jesteśmy ubrane wywołuje konkretne reakcje u osób, które z nami współpracują, a tym samym ma znaczenie dla postrzegania naszych kompetencji. Możesz być najlepsza w tym co robisz, mieć lepsze wyniki i znacznie obszerniejszą wiedzą z jakiejś dziedziny niż koledzy po fachu, ale jeśli Twój strój do pracy będzie przeczył tym faktom ludzie będą podważać Twoją reputację jako pracownika. Wierz mi, nie wydasz się autentyczna w roli specjalisty jeśli przedstawisz Zarządowi raport kwartalny w niebotycznie wysokich szpilkach i skąpej mini, nawet jeśli będzie on dopracowany w najmniejszym szczególe. Kluczową zatem zasadą jest unikanie skąpych i wyzywających stylizacji które zdecydowanie bardziej kojarzą się z wieczorową imprezą niż pracą.

 

Kobiecy strój do pracy powinien być raczej skromny niż seksowny, wszelkie skojarzenia z byciem seksbombą nie są wskazane. W końcu w pracy chcesz być doceniona za swoje umiejętności, a nie za. zgrabne nogi, prawda?

Kobiety popełniają wiele błędów wizerunkowych, najczęściej wynikających z niewiedzy oraz niechęci do kojarzącego im się zbyt sztywno biurowego dress codu. Tymczasem podstawowa wiedza dotycząca zasad ubioru w środowisku zawodowym może uchronić nas przed niezręcznymi wpadkami i zapewnić upragnioną pozycję zawodową. Ubiór biznesowy powinien być dostosowany do stanowiska pracy i pory roku. Być wyrazem prezentowanego poziomu kompetencji i szacunku wobec współpracowników. Strój wymusza na Nas konkretne zachowania i reakcje, inaczej zachowujesz się w eleganckiej wieczorowej sukience, inaczej w legginsach i adidasach. Wykorzystaj to na swoją korzyść! Do pracy ubieraj się tak, jak chcesz się czuć i jak chcesz być odbierana!

10 przykazań modowego savoir vivre

Oto kluczowe elementy na jakie koniecznie musisz zwrócić uwagę by zbudować wizerunek profesjonalistki.

1. Ubranie

Kluczową kwestię stanowi jakość i wykonanie ubrań w których spędzasz minimum 8 godzin w ciągu dnia, wliczając w to stresujące sytuacje. Unikaj sztucznych, nieoddychających materiałów, które po pierwsze wyglądają tandetnie a po drugie spowodują że będziesz czuła się jak ubrana w folię aluminiową. Zainwestuj w ubrania wysokiej jakości. Nie chodzi nawet o to by marka była droga i rozpoznawalna. Duże, widoczne logo jest niestosowne. Dobranie odpowiedniego kroju rozmiaru do swojej figury jest bardzo ważne, ubrania zbyt opięte, frywolne i podkreślające figurę są nieprofesjonalne. Twój strój służbowy musi być przede wszystkim szykowny i dopracowany, ale także,  wygodny, abyś czuła się dobrze w każdej biznesowej sytuacji.

Ubranie ma podkreślać twoje najlepsze cechy, zarówno osobowości jak i sylwetki, pokazywać przynależność do danej grupy zawodowej i ułatwiać służbowe kontakty, nie zaś budzić ciekawość i niezdrowe zainteresowanie.

 

2. Obuwie

Buty na obcasie zakładaj w każdej możliwej sytuacji, szpilka naturalnie prostuje sylwetkę i wypina klatkę piersiową do przodu, to z kolei dodaje pewności siebie. Obcas noś jednak nie wyższy niż 7 cm, gdyż wysokie szpilki mają nazbyt mocny wydźwięk seksualny. Zawsze zakryte, czyste i najlepiej w kolorach neutralnych jak czerń, beż i granat.

3. Kolory

Mimo, iż osobiście jestem ogromną zwolenniczką kolorów i wszelkiej maści wzorów, na gruncie zawodowym doradzam stawianie na jednolite tkaniny i kolorystykę dopuszczalną w danym dress codzie. Warto się temu podporządkować, a swoją indywidualność podkreślać wplataniem w stylizacje aktualnych trendów poprzez delikatne dodatki np. biżuterię.

4. Dodatki

Torebka i pasek powinny być wysokiej jakości, klasyczne w formie i zdecydowanie nie w wersji lakierowanej. Warto przeznaczyć większą sumę pieniędzy na ponadczasowe i dobre gatunkowo modele by służyły Ci  wiele lat i pasowały do każdej stylizacji i okoliczności.

5. Biżuteria

W zależności od rodzaju obowiązującego dress codu ilość i wielkość biżuterii jest zróżnicowana, w każdej jednak warto kierować się zasadą mniej znaczy więcej. W dobrym tonie są delikatne kolczyki i zaledwie 2,3 inne elementy biżuteryjne łącznie z zegarkiem. Bogactwo i przepych pozostawmy na nieformalne okazje.

6. Akcesoria

By dopełnić całości profesjonalnego wizerunku zadbaj, by akcesoria biurowe których używasz typu wizytownik, pióro, kalendarz, itp., zwłaszcza jeśli używasz ich w towarzystwie innych ludzi, klientów, partnerów biznesowych, prezentowały się dobrze. Nie powalaj sobie na zniszczone, zużyte przedmioty kolidujące z elegancką całością Twojego stroju. Ponownie postaw na jakość i dobre wykonanie.

 

Autor: Ewelina Werecka